Antoniuskerk Oldenzaal
Antonius van Padua
home nieuws vieringen geschiedenis rondleiding Contact
10) Koorzolder
Het bovenste deel van de koorbalustrade is verdeeld in twintig spitsboognissen. In elk daarvan een engelentors met telkens wisselend armgebaar. Op de velden tussen de spitsbogen onder de koorbalustrade zien we achtereenvolgens:
  • linksboven terzijde van het middenpad; de maagd Cecilia aan het orgel, een koor van engelen begeleidend; zij is de patrones van de kerkkoren.
  • rechtsboven terzijde van het middenpad; koning David spelend op de harp temidden van zingende engelen.
  • uiterst linksboven in de hoek; medaillon met portret van paus Gregorius VI als componist van kerkmuziek; de duif symboliseert de inspiratie door de H.Geest.
  • uiterst rechtsboven in de hoek; medaillon met portret van de profetes Deborah; van haar is een lof- en danklied aan Jahweh overgeleverd. (Richteren, V, 1-31)
Het orgel, links op de koorzolder, is in 1922 gebouwd door orgelbouwer Jos Vermeulen uit Alkmaar en in 1923 in gebruik genomen met een concert door de toenmalige organist / dirigent Kuno Stierlin.
Aan de zuidwand van de koorzoldertravee hangt het missiekruis (1912)